Om produktet
Grayson Cellars kom til verden i 2004 som ægteparret Kathleen og Mike O'Connell stille protest mod markedssituationen på den californiske vinscene. De syntes at de gode vine fra de berømte vingårde var alt for dyre og samtidig fandt de at mastodonterne E.& J. Gallo og Martini, der sad tungt på markedet for billigere vine , havde bevæget sig ud på en alt for sød tangent i deres forsøg på at please de forbrugere, der skulle tage det vanskelige spring fra Coca-Cola til vin.
De skabte derfor en serie af prisvenlige let drikkelige druetypiske vine, hvor frugten ikke (alene) var funderet på restsødme, og da vinene ramte markedet fik de hurtigt et stort publikum samtidig med at både Wine Enthusiast og Wine Spectator kom på banen og placerede dem i deres lukrative kategorier "Best Buy" og "Best Value".
Det er i dag den meget erfarne vinmager Larry Levin, der fik 18 årgange under bæltet på det berømte Dry Creek Vineyard og yderligere 9 hos Icon Estates (bl.a. Robert Mondavi, Ravenswood og Quintessa) , som nu sammen med sit team styrer løjerne på det store Ranch Winery, hvor vinene produceres. Der er tale om en blanding af frugt fra købte druer og købte vine, som sammenstikkes og derpå modnes 4-6 måneder på franske fade frem mod aftapningen på flaske, der for denne Cabernet Sauvignons vedkommende fandt sted i juli 2019.
Meget behagelig duft af blommer, sorte kirsebær og brombærsyltetøj som finder fint sammen med vanilje og andre søde krydderier fra den beherskede velafstemte fadlagring. Det er svært ikke at blive en lille smule glad her især fordi vinen samtidig trods fylde og blide tanniner leverer en saftig friskhed som ikke er hverdagskost i californiske i dette segment.